Музеј Тимочке буне у Бољевцу отворен је на стогодишњицу Буне 1983. године у згради старе апсане. Зграда која је изграђена шездесетих година 19. века и током Буне служила за затварање побуњеника из бољевачког краја, реконструисана је и прилагођена музејској намени. Ова грађевина је проглашена спомеником културе 15. маја 1980. године, а конзервацију и рестаурацију апсане извршио је Завод за заштиту споменика културе у Нишу.
У Музеју се налази стална поставка која прати догађаје и личности везане за период пред Тимочку буну, за време Буне и период након Буне (осамдесете и деведесете године 19. века).
Mузеј Тимочке буне, заједно са Библиотеком у Бољевцу издао је, 2009. године, монографију Драгојла Милића: Пламен буне над Тимоком, 1883.
Музеј Тимочке буне можете посетити сваког радног дана од 8 до 15 сати.
Фејсбук страница Музеја
- Издања:
1. др Драгослав Девић, Народна музика Црноречја, Културно-образовни центар Бољевац и Факултет музичке уметности у Београду, Београд, 1990. година
2. група аутора, Црноречје у песми и игри 1971-1995, Културно-образовни центар Бољевац, Бољевац, 1995.
3. Чедомир Јогрић, Родословље Добрујевца, Културно-образовни центар Бољевац и КПЗ Зајечар, Бољевац, 1997.
3. Драгана Драготић, Бољевац у Тимочкој буни - заборављени устаници, КОЦ Бољевац, Бољевац, 2013.
4. Нада Петровић, Између два откуцаја срца, Културно-образовни центар, Бољевац, 2015.
5. Филип Пауњеловић, Традиционална култура Влаха Црноречја, Културно-образовни центар Бољевац, Бољевац, 2018.
6. Звонко Марковић, Хроника села Мали Извор, Културно-образовни центар Бољевац, Бољевац, 2018.
7. Нада Петровић, Чувари времена, Културно-образовни центар Бољевац, Бољевац, 2019.
8. Tања Михајловић, Хришћанске старине Црне Реке, Културно-образовни центар Бољевац, Бољевац, 2019.
9. Каталог слика: Ликовна колонија ''Бољевац'' 2014-2019, Културно-образовни центар Бољевац, Бољевац, 2019.
10. Нада Петровић, Мој брат, Културно-образовни центар Бољевац, Бољевац, 2020.
11. Црноречје у песми и игри 1971-2020. - Саборни дан - каталог програма 1-3, Културно-образовни центар Бољевац, Бољевац, 2020.
Ансамбл Културно-образовног центра Бољевац броји четрдесетак чланова различитог узраста: од средњошколаца, па до сениорског ансамбла играча између тридесет и четрдесет година. Настао 2006. године, иницијативом Биљке Петровић, као ''Артан клуб'', данас делује у окриљу КОЦ-а под именом Ансамбл КОЦ-а.
Рад са играчима подразумева учење основних елемената сценске игре и сценског покрета. Затим стилизацију игре и покрета, као и најосновније драмске елементе неопходне за савремено-уметнички сценски израз: мимика, гестикулација.... Посебна пажња се посвећује интерпретацији игре и психологији покрета.
Мултидисциплинарни приступ сценским играма обезбеђује максималну пажњу и велику заинтересованост чланова Ансамбла за рад јер се од традиционалних игара свих етнокореолошких подручја Србије иде до класичних плесова, те на крају до савременог плеса.
Поред игре, певање и музицирање заузима такође значајно место у раду, а креће се исто од традиционалног, преко класичног, до савременог певања и музицирања.
Сва стечена знања и вештине употребљавају се за креацију најразличитијих програма: перформанси, музичко-сценски прикази, вечери поезије, кореографије и кореодраме у зависности од потребе и пригодног момента, а у складу са програмским потребама КОЦ-а.
Са члановима драмског ансамбла ради се на упознавању најосновнијих драмских елемента неопходних за савремено-уметнички сценски израз. Уче се битни елеменати сценске игре и сценског покрета.
Посебна пажња посвећена је стилистици говора – дикција, артикулација, прозодија.
Чланови овог ансамбла дају водитеље програма за: конкретне наступе Ансамбла, Смотру рецитатора, ''Црноречје'', а рецитатори сваке године учествују на такмичењима рецитатора у Бољевцу, Књажевцу и Ваљеву.
Поред тематских вечери, академија, школских приредби и целовечерњих концерата, програми који су скренули посебну пажњу и стручне јавности и публике су музичко-сценски прикази: ''Покладе'' (2012) у ком су реконструисане обредне поворке на Белу недељу у Црноречју и ужој Србији и ''Сенке устанка'' (2013) перформанс поводом 130 година Тимочке буне.
У концептуалном смислу, посебно су биле занимљиве две свечане академије: Академија поводом 130 година Тимочке буне и Академија поводом 175 година школства у Сумраковцу.
Чланови Ансамбла гостовали су у: Александровцу, Београду, Тополи, Пријепољу, Сурдулици, Сокобањи, Зајечару, Новом Саду, Кули (Бугарска)...
Уметнички руководилац Ансамбла је Ненад Радосављевић. Стручни сарадник и директор је Емина Бранковић, етнолог.
Традиција позоришног аматеризма у Бољевцу дуга је више од једног века. Прва позоришна дружина основана је далеке, 1873. године,а већ почетком 1874. извела је прву представу за житеље места, „Бој под кројом“. О том догађају, у каргујевачком листу „Јавност“, писао је тадашњи бољевачки трговац Илија Стојановић: „Овде у Бољевцу давала је на нову годину дружина Бољевачка представу Бој под кројом. На овој представи се окупило толико света да није могло све у сали стати. Нека је лепа хвала дружини Бољевачкој која се потруди да овако добро дело у овој околини први пут на јавност изнесе, желећи јој и у напредак још бољу охоту на то.“
Зачетници раног позоришног живота у Бољевцу били су учитељ Радивоје Миленковић и свештеници Милија Петровић и Маринко Ивковић. Рад аматерског позоришта наставља се након Балканских, и Првог светског рата.
Двадесетих година прошлог века извођене су бројне представе: Смрт Стевана Дечанског, Скендер Бег, Хајдуци, Ђидо, Таковски устанак и друге. Савременици су забележили да су „представе наилазиле код публике на неописив одзив, а што је најглавније, заинтересовало је и наш сеоски живаљ“.
У том периоду бољевачко позориште било је веома активно, а чланови позоришне дружине у то време били су учитељи, трговци, занатлије и њихови синови и кћери.
Након Другог светског рата, позоришни аматеризам се нагује у оквиру Културно – просветног друштва „Ивко Ђоловић“. Шездесетих година прошлог века, дошао је један број млађих глумаца, који су уз већ искусније, старије колеге постизали запажене успехе у представама: Сумњиво лице, Покондирена тиква, Зона Замфирова.
Током седамдесетих и осамдесетих година било је доста успешних сезона и значајних признања. На регионалном такмичењу у Бору награђени су Миша Николић за улогу Хаџи Замфира и Миланка Милић за улогу тетка-Доке у „Зони Замфировој“. Позоришни живот у Бољевцу током осамдесетих година памти се по представама“ Вук Бубало“, „Хамлет из Мрдуше доње“, „Љубинко и Десанка“, ''Гарави сокак'' са Весном Лончаревић и“ Чарлијева тетка“. Ова представа је на регионалним сусретима освојила прво место, а на републичким је додељена прва награда за најбољу улогу.
Деведесете године двадесетог века аматерско позориште „Звезда“ одиграло је „Госпођу министарку“, „Ноћ лудака у Господској улици“, „Једна жена а три мужа“, „Мрешћење шарана“, „Радован Трећи“, „Кротка“ 1 и 2, „Зла жена“, „Путујуће позориште Шопаловић“ и „Зону Замфирову“.
Крајем 20. века, редитељски печат позоришту дали су покојни бољевачки песник Момчило Милошевић, Нада Петровић, професор књижевности и Зоран Глишић, судија.
Прву деценију 21. века обележиле су представе Зорана Глишића и то поновне поставке: ''Госпође министарке'', ''Мрешћења шарана'', ''Зле жене'' и ''Кротке'', као и поставка Јонескове ''Ћелаве певачице''.
Аматерско позориште у Бољевцу ради под окриљем Културно-образовног центра.
''Црноречје је својеврсна етнокултурна област, која у својој слојевитости, дијахроно посматрана, вуче своју нит од Хомолепензиса, преко старобалканских племена, хеленизма и римске епохе, до најезде Словена и формирања српског средњег века, преко експанзије Османлија и метанастазичких кретања становништва, пресудних за Црноречје у последња три века, досељеника који чине основицу садашњег етничког састава становништва. [...]
Управо овај и овакав етнички састав становништва Црноречја даје специфичну слику његовом народном стрваралаштву, у коме се сучељавају и преплићу многобројни етнокултурни слојеви различитог интензитета, старине и провенијенције.''
Др Драгослав Антонијевић
Управо очување и презентација свих специфичних образаца црноречке традиције, један је од приоритетних задатака Културно-образовног центра и то кроз:
- - организацију сабора и смотри базираних на традиционалном корпусу,
- - пружање стручне помоћи у раду културно-уметничких друштава и фолклорних група,
- - едукацију појединаца и група кроз семинаре и радионице, а у вези са свим појавним облицима народне традиције Црноречја.